fredag 30 augusti 2013

Beskära äppelträd....

...eller snarare tokfrisering av äppelträd!
Härom dagen satt jag och H ute på framsidan och drack en kopp kaffe och konstaterade som så många gånger förr att något måste göras åt vårat enda stackars äppelträd!
Så nu har det stackars trädet fått sig en omgång beskäring utav sin amatörägare.
Har ingen aning om det tar död på mitt Aroma eller gör det finare och eventuellt tänker bära mer frukt.
Vi får alltid rätt så stora äpplen men få. Trädet fick vi när vi gifte oss för 20 år sedan och vi har experimenterat med att fesklippa det i alla dessa år. Senaste åren har vi förstått att vi klippt fel dessutom, vi har sparat alldeles för många grenar som går inåt och uppåt.
När vi nu i år även fick höra att bästa tiden att beskära/klippa är under JAS-månaderna juli, augusti, september så fick jag ett litet tokryck och kände bara att nu får det bära eller brista!
Att klippa under dessa månader gör att tillväxten av vattenskott blir mindre nästa år, och det är ju bra, för det både skuggar äpplena och gör ju att äppelträdet ser mer ut som en buske än ett träd!


Så här såg det ut innan jag hade druckit ur min kaffekopp....

..efter!

Alla dessa vattenskott som det tydligen heter fyllde hela gräsmattan som efter en klippning hos frissan;)

Nu ska jag ta reda på om och hur man ska gallra frukten också, så jag vet till nästa år!
Någon av er som vet?

Aroma är ett kanongott äpple, underbart att kila ut i kvällskylan och hämta ett äpple direkt från trädet -Mmmmm kallt och gott!:)

Den här lilla, eller rätt stora filuren, hade byggt ett så fint nät i trädet, men han fick faktiskt flytta till Oxeln istället, jag bar helt enkel över honom på en gren:)

Jaha idag är det fredag igen då och månaden augusti är SLUT i morgon!!
Men vad gör väl det?
För vilken sommar vi haft och fortfarande har, nu har vi väl laddat solljusbatterierna så dom ska räcka åtminstone fram till februari!;)
Och som sagt....jag vet att vissa av er skulle vilja kasta mina fina äpplen efter mig nu, men hösten är en underbar tid -så det så!:)

Ha en skön helg!

Kram!

10 kommentarer:

  1. Oj jisses där va det en räjel klippning, men jag tro att det va bra för före va det ju nog för mycket kvistar på det..Hoppas att ni nästa år får mååånga fina äpplen.Här har vi också haft en bra sommar, med mycket sol..Nu är ju tröskningen o halmbalningen på G...så nu önskar vi inget regn!!!Ha en skön helg./kram nattugglans garnpåsar

    SvaraRadera
  2. Här håller vi också på med beskärning av äppelträden. Numera klipper vi alltid så här års, fast vi brukar vänta tills efter skörden för att inte ta bort äpplen som inte är mogna än. Men i år har vi nästan inga äpplen, så nu är vi igång. Fast en stor gren av vårt dryga 30 år gamla Ingrid Marie-träd brakade och visade sig vara murken inuti. Som tur är var det nära till marken och maken landade på fötterna. Det blev åtminstone luftigare i trädet... ;-)

    Jag har hört att man egentligen bara ska beskära en tredjedel av alla vattenskott. Då växer de inte till lika mycket nästa år. Fast vi brukar i alla fall frisera hela träden, för det ser inte något snyggt ut annars...

    Sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  3. Fina bilder och goda äpplen. Jag har inte en aning om hur man beskär ett äppleträd men det blir säkert bra. Ha en fin kväll.

    Kramen

    SvaraRadera
  4. Åh! nu blir jag ännu mer sugen på äpplen, jag fick inga äpplen i år :(
    fast mitt träd är bara två, eller tre år gammalt!? tiden går, det är nog för litet att beskäras, ehe! tror jag.
    Av mitt svammel förstår du säkert att jag inte är någon vidare expert på varken gallring? eller beskärning av äppelträd. Så tyvärr ingen hjälp här :)
    Men det blir säkert kanonbra ;)

    SvaraRadera
  5. Nästan alla våra gamla, uråldriga äppelträd sjunger på sista versen. Ändå brukar vi såga ner dom rejält. Nåt år, då och då, drar vi igång motorsågen och sågar av stora grenar bara för det i alla fall ska kunna bli lite grönska. Systra min, kapade av en hel stam och nästa vår överraskades vi av ett frodigt och grönt träd. ...fast äpplena lyste med sin frånvaro...men man kan ju inte få allt...

    SvaraRadera
  6. Åh förklara för en som inte vet hur detta ska göras!!

    SvaraRadera
  7. Håller med dej....hösten är en fin tid, tycker jag också, så de så ;)))
    Vi skulle också behöva beskära vårt äppelträd......
    Nu är vi hemma från landet, så nu blir det nog Tv soffan ikväll....och Bingolotto, hihi...håll tummarna.......
    Kramis bia

    SvaraRadera
  8. Det var inte lite som du har hunnit sedan sist jag kikade in :-) Kul att läsa och det med äppelträd är jag väldigt dålig på. Har aldrig beskärt vårt fast kan nog säga att det absolut skulle behövas, är nog 10 år sedan sen sist, men mycket äpplen får vi i alla fall :-)
    Ja det är en riktigt underbar sommar vi haft och det är jag mycket glad för, jag vill bara att den skulle räcka ändå liiiite längre :-) Nu på kvällarna tänder vi massor med ljus och det känns riktigt trevligt och mysigt när man sitter inne och lyssnar på regnet så hösten behöver inte alls vara så dum den heller ;-)
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  9. Även här ska äppelträdet få sig en omgång, vi har en vildvuxen sak ståendes i trädgården med en massa vattenskott, så vi hoppas att vår behandling av trädet i år ska bära frukt till nästa år;)

    Önskar dig en fin dag
    KRam
    Annie

    SvaraRadera
  10. Om inte annat fick ju trädet en fantastisk fin och exotisk look på håll! Verkligen snyggt!! Hoppas nu att trädet bär god framtida skörd också!

    SvaraRadera